מכונת הגלגל הקיטורי באניות – 1909

800px-Alley_&_MacLellan_twin-screw_marine_steam_engines_(Rankin_Kennedy,_Modern_Engines,_Vol_V)

מכונת המנענע הקיטורי (מנוע קיטור בוכנאי), 1905. המקור: ויקישיתוף

ירכתון

תקופה חדשה למכונת הקטור

מה שעשתה מכונת הקטור להרחים [?]יתי, לכל הכלים הפועלים בכח יד האדם, למכונות המים, לרחים של רוח ולכל הכלים הפועלים בכח הרוח, ולעגלות-הבקר והסוס, כל מה שגרמה לכל אלה ושהזיקה להם יגרם לה עצמה, ובמה שדנתה אותם ידונו אותה, וכשם שבערה את הכלים הללו, עושי רצון האדם, לירש את מקומם עד שהשליכם האדם אחר גוו והתחיל להשתמש רק בכח מכונת הקיטור – ככה עומדת היא עתה להכחד מן הארץ, והרעה יצאה רק ממנה, מעצמה ומכחה: מכונת-הגלגל הקיטורי Dampf[t]urbine.

רצתה ההשגחה ללעג לנו, עמדה וגנזה את המכונה הזאת אשר באמת עתיקה היא הרבה יתר ממכונת מנענע הקיטור Kolbendampf-Machine ולפי התמונה שיש בידינו מ„קירו“ איל אלקסנדריה של מצרים, אפשר להחליט כי כבר [?]ילנים העתיקים ידעו ממנה בעת אשר האחרונה, מכונת מנענע-הקטור, נולדה זה מקרוב בכל כך הרבה עמל ודמים.

ובכן המכונה הראשונה הזאת, מכונת הגלגל הקטורי היתה ידועה כבר להעולם הישן, וככה היתה צורתה ואפנה: כדור נבוב הסובב על משענת נבובה אשר דרך המשענת נכנס אל תוכו הקטור. הקטור מצא מכשול בדרך היציאה, יען כי הצנור שבו היה על הקיטור לצאת, היה עקום כעין „כף“. ע"י זה נדחף הקיטור לאחור ומזה נתהותה התנועה בגלגל.

והנה, אעפ"י שמכונת הגלגל הקטורי כבר הנה מזמן רב ידועה בעולם, בכל זאת הניחו אותה בקרן זוית ויטפלו במכונת המנענע-הקטורי וישימו אותה לנושאת התרבות ולנותנת לכלי עבודת האדם פנים חדשות, אעפ"י שאפנה וגזרתה ובנינה קשה ומסבך הרבה יותר מהראשונה, כי בה מכרח הקטור להכנס ולעבר דרך צנור ולהניע את המנענע התחוב בתוכו בחזקה; כי ע"י מה שמתאמץ הקיטור לחדר דרך הצנור ולהתפרץ החוצה, בהיות שגוף המנענע עומד לו לשטן ומונע אותו מלמעלה את חפצו, נבראת התנועה, ולכן אם גוף המנענע בא לידי תנועה אז הקנה המחובר לו מתנענע אתו, והקנה גורם להיד (Kurbel) הקשורה אליו להתנענע גם כן, והיד הנתונה, בגלגל ולכן גם הגלגל יתחיל להתנועע ולהתהפך.

ועתה כמה איברים צריך הקטור להניע עד שיגיע כחו להגלגל, מטרת המכונה. לא כן במכונתו גלגל שבה הקטור אין כל כל אותם האברים ומדוע איפוא הניחו את המכונה הפשוטה. ויטרחו במכונה קשה– ודאי היה איזה טעם לפגם; כי דבר קשה עמד לשטן לכל מכונן.

וזהו הדבר: קשה היה להניע את הקטור המתפרץ בכח גדול ישר על הגלגל. וגורם שהגלגל יתנועע במהירות גדולה יותר מדי, עד שאי אפשר להשתמש בכח הקטור, והלך לפי זה לאבוד.

אך למזמן שעלה בידי המכונן האנגלי פירזון (זה כעשר שנים) לבנות מכונה של הגלגל הקטורי, אשר בה אפשר להמעיט את מהירות מרוצת הקטור, שבו להתענין במכונה הזאת. בפרט גברה המכונה הזאת בכלי-מכונות הפועלות בכח החשמל וכן באנית-קטור. משנת 1897 ואילך התחילו להשתמש בהמצאת פירזון באנית-קטור. והנה על ידי המהירות הגדולה של תנועות הגלגל הוכרח גם ציר האניה להתנועע באותה המהירות, ותולדה מחויבת מהתנועה המהירה היתה שנשאר סביב הציר מקום, ריק ממים! לכן לא פעלה מהירות הציר על מהלך האניה יען שלא פעלה על המים, כי לא היו מים סביב הציר. ולכן נתמעטו פעולות התנועות שהיו 20000 בדק אחד – על 2000.

800px-DMM_70300a_Überdruck_Dampfturbine

מכונת גלגל קיטורי (טורבינת קיטור) של פירסון, 1902. המקור: ויקישיתוף

וזאת היתה ההצלחה הראשונה של מכונת הגלגל הקטורי. ועתה, במשך זמן קצר של עשר שנים, התגברה המכונה הזאת כל כך עד שאין כמעט אנית-מלחמה אחת בין האניות הגדולות שאין לה מכונת הגלגל הקטורי. וכן לקחו אותה גם להאניות הגדולות השוטטות על האקיונוס. בזמן האחרון נשמע תמיד חדשות על דבר קפיצת הדרך להאניות מארופה לאמריקה, ובפרט לאניות החברה „קונרד“, הממהרות כל כך להפליג את האקיונוס במשך ימים אחדים, וכל זה הוא רק בעזרת המכונה הזאת. ומלבד מה שהיא ממהרת את הנסיעה עוד מעלה יתרה יש לה שהיא ממעטת בהוצאות לחומר-ההסקה.

בכל זאת, עדיין לא ידוע אם יכולה היא לעמד בכל נסיון, כי עוד לא נתנסתה בכל הנסיונות, אשר מהם אפשר להוכח שבאמת יש לבכר אותה על פני מכונת מנענע הקטור, למשל לא ידוע איך תעמוד בפני נחשול כשיקום בים, ואיך תעמד ביום מלחמה. אם אפשר יהיה להעמיד את מרוצתה בין רגע, או אם תוכל ללכת אחורנית באותה המהירות, שהיא הולכת לפנים, בכל זאת הולכת ההשערה ותופשת מקום, שסוף סוף תכניע המכונה הזאת את מכונת המנענע הקטורי.

עתידה המכונה של גלגל הקטור להתגבר בכל מקצועות מכונות הקטור, אך לתחום עגלת הקטור לא תגיע מפני שלעגלת הקטור גדולה יתר מדי מהירות המכונה הזאת. וכן קשה להוציא על ידה אל הפועל המהלך לאחורנית. ואם לא תכניע המכונה החשמלית את עגלות הקטור במכונה של המנענע הקטורי אשר לה אז תמשול תמיד מכונת המנענע הקטורי, בעגלות הקיטור.

עומדים אנו בתקופה חשובה בעולם המכונה הקיטורית. כל מי שהתרגל להביט בעין יפה על המכונה של המנענע-הקטורי היפה והנהדרה באמת, במבנה גופה ובאיבריה, לא ימצא נחת רוח במכונת הגלגל הקיטורי, שגופה כעין הכדור בלי תואר והדר. אולם, לאיש המעשה ולבעל-חרושת, שאין לו בעולמו, אלא המועיל והמביא פרי, יביט רק אל הפעולה היצאת ולהרוח הבא לו, ולפי זה יתן הוא היתרון איזה היא המכונה היותר טובה, שבה יבחר האדם לתשמישו ולהנאתו.

צ


"הצבי", שנה עשרים וחמש, מס' 205, 27 ביוני 1909, עמ' 1. העתק דיגיטלי באתר עיתונות יהודית היסטורית.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s