ענינים מפליאים: צידת הספוגים – 1865

ציידי ספוגים, 1844. ציור מאת: Th. Weder, after M. Belle. המקור: ויקישיתוף

ענינים מפליאים

הספוג גדל במים וחכמי הטבע מחולקים בזה אם למנותו בין הצמחים הגדלים במים או למיני החיים הגרועים, וע"כ יחשבום בין הממוצעים בין הצמח והחיה. כי אף שאין בהם רוח חיים ועומדים במקום אחד וצמחים כנטועים, בכל זאת יש כהרכבתם הכעמית התקרבות יותר לבעלי חיים. יש ויש מיני ספוג רבים ושונים, אך ביותר נודעים בתבל אלה אשר בהם ישתמשו בני האדם לכבס בשרם ולמלאכות רבות, וגם לרפואות.

בים האדריאטי נודעו מינים שונים בשם שפאָגניא אדריאטיקה ושפאָגניא כוארנגערענזיס, אשר יצודו דייגי דאלמאציען מקצה פיומע (Fiume) בקראָאציען עד חוף אלבאניען. למינים האלה יתרון על אחרים, באשר נקל לכבותם מחלאתם לנקותם מן חתולתם השחורה. הספוג הדלמטיני נמצא בכוארנערא (Quarnera) בין אוסטריען ודאלמאציען, עד איי יאניען, בעומק המים מן 2 עד 20 חבלים (פאַדען, סאזשיען). הספוג יאהב יותר את האיים הקטנים מחופים נגדרים.

ביחוד יעסקו בצידת הספוגים הזכרים יושבי האי הקטן קראפאנאָ על יד העיר סעבעניקאָ. שנים שנים יצאו בימי האביב בסירות דוגה חזקו לצוד ציד הספוגים הכבד מאד. האחד מהם יחזיק משוט להניע את הדוגית לאט לאט, והשני יעמוד רק ברגלו האחת בספינה והשנית ינוע ברוח להחזיק כמעוז שווי משקל גיוו הכפוף על שפת הדוגה אל פני המים, ובעינים חדות וחודרות אשר יקרב ככל האפשר אל המים, יביט אל תוכם עד קרקע הים. אם ינוע רוח קל את המים, אז ישפכו עליו מעט שמן לו להשיב מטהרו. הדיגי יחזיק בידו קלשון ארבעת השינים עם נצב ארוך וכאשר יראה את הספוג נוכח עיניו בצמצום, אזי יקטפהו בקלשון אשר בידו. אם יקצר הקלשון האחד להגיע עד הספוג, אז יפשוט את ידו מאחוריו ויקח לו שני, ובמהירות נפלאה יחברהו אל הראשון. תיכף אחר קיפתם ימעכום וישחטום.

צידת הספוגים בדלמציען יביא לשנה עד עשרת אלפים זהו' אוסטריא. חכמי הטבע חקרו ומצאו כי נקל לטעת הספוג ולהרבותו במקומות אחרים, וע"כ החליטה לשכת המסחר בטריעסט לנסות באביב הבא לזרוע ספוגים בחופי דלמציען.

הספוגים היותר טובים באים מחופי אמעריקא.

ארז


"המליץ", שנה חמישית, מס' 5, 9 בפברואר 1865, עמ' 8. העתק דיגיטלי באוסף עיתונות יהודית היסטורית של הספרייה הלאומית.

כתיבת תגובה